«جام‌جم» مناقشات گازی بین ایران، عربستان‌سعودی و کویت را بررسی می‌کند

«میانجی» راه حل «آرش»

تنش در خلیج فارس شدت گرفته است. این، نتیجه راهبرد جدید واشنگتن برای برهم زدن نظم جدید منطقه است. نظمی که به دنبال بهبود روابط ایران و کشورهای عربی برقرار شد.
کد خبر: ۱۴۱۸۲۸۵

به گزارش جام جم آنلاین، آمریکا که پیش از این با ورود جنگنده‌هایش به منطقه، نشان داده بود همچنان پروژه امنیتی‌ سازی خلیج فارس و بحران‌آفرینی را دنبال می‌کند، حالا از افزایش نیروهای نظامی‌اش در خلیج ‌فارس خبر داده و گفته، استقرار نظامیان در نفت‌کش‌های عبوری از تنگه‌هرمز محتمل است.

بهانه واشنگتن از نظامی کردن منطقه، موضوع عبور نفتکش‌ها از تنگه هرمز است اما اگر این اقدام تحریک‌آمیز را در کنار تکرار مداوم ادعای امارات درباره جزایر سه‌گانه ایران و حمایت برخی کشورها ازجمله روسیه و چین قرار دهیم، درخواهیم یافت که برخی بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، خواب جدیدی برای تنگه هرمز و جزایر ایرانی‌اش دیده‌اند.

به این موارد ادعای کویت در نقض مالکیت ایران بر میدان گازی آرش را هم اضافه کنید. اقدامی که ریاض هم به نوعی آن را تایید کرده است.

پاسخ ایران به این فشار منطقه‌ای، پاسخ‌های آرام دیپلماتیک و در عین حال قدرت‌نمایی نظامی بوده است. برگزاری رزمایش دریایی اخیر سپاه به‌خوبی روشن می‌کند که قرار نیست تهران در موضوع جرایر سه‌گانه عقب‌نشینی کند.

برخی قدرت‌های منطقه‌ای پنداشته‌اند که تهران به دلیل درگیری با تحریم و ناآرامی‌های سال گذشته خیابانی حاضر به امتیازدهی در خلیج فارس است اما پاسخ جدی تهران نشان داده که قرار نیست نتیجه فشارها، واگذاری جرایر ایرانی باشد.

با این حال باید مراقب بود که احتمال تکرار هرگونه بی‌ثباتی داخلی، چشم طمع اعراب به ثروتهای ایران در خلیج فارس را به دنبال خواهد داشت و اگر کشورهای منطقه با کمک قدرت‌های فرامنطقه‌ای احساس کنند ایران در موقعیت ضعف داخلی قرار دارد، پروژه تحریک‌آمیز خود در خلیج فارس را با جدیت بیشتری پیگیری خواهند کرد.

چنین است که از هم‌اکنون باید دانست، هرگونه تحرک داخلی که منتهی به هرج و مرج خیابانی شود، نتیجه‌اش تهدید تمامیت ارضی ایران خواهد بود و این اشتباه کوچکی نیست که مردم ساده از کنار آن بگذرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها